Målstyring

Målstyring


Strategiprosess

Strategiprosessen er en viktig og overordnet del av en målstyringsprosess som er et samspill mellom ledelse og styret, der styret må være med og har det øverste ansvaret for at strategien bidrar til et suksessfullt levedyktig selskap over tid.

Styret må sette rammebetingelsene og retningen (strategiene) for det ledelsen skal jobbe med. Ledelsen har ansvaret for å implementere dette i organisasjonen.

Styret og strategi

Strategi kommer fra gresk «strategos» som igjen betyr «generalkunst» eller «stor krigføring».

  • Styret har en tilsynsrolle og skal utøve en kontrollfunksjon av administrasjonens forvaltning av selskapets ressurser,
  • Styret har overordnet ansvar med hensyn til strategiarbeidet, fastsettelse av retningslinjer og strategiske valg.
  • Hvorfor er strategiarbeid så viktig?

  • Bidra til å definere markedsposisjon – hva skal bedriften være og for hvem
  • Bidra til riktig retning
  • Et grunnlag for samhandling internt og eksternt
  • Bidra til effektiv bruk av samlede ressurser
  • Klargjøre mål og risiko – oppfølging av disse
  • Følge opp at vedtatte tiltak blir gjennomført

  • Litt om plan, modeller og prosess

    • Prosessen viktig for et godt resultat
    • Grundig nå – situasjonsanalyse
    • Realisme i planer (mål, gjennomføringstid, ressursbehov, ledelseskapasitet)
    • Handlingsorientering – dette skal gjennomføres
    • Risikovurderinger

    Verdier

  • Verdiene må gjenspeiles strategi og visjon
  • Verdiene trenger ikke bare være driftsmargin og avkastning på EK
  • Dersom ledelsen fokuserer og følger opp på de viktigste driverne vil
    resultatet komme av seg selv

  • Måltall / KPI

    Måltall skal hjelpe organisasjonen til å bli mer strukturert og målrettet for å nå de mål man prioriterer.

    Å finne frem til riktige og viktige måltall er en kontinuerlig prosess og de bør skiftes ut/justeres når målene er nådd.

    Det skal være en “evigvarende” prosess som skal få ledelsen og styret til kontinuerlig å finne frem til de riktige måltall for organisasjonen.

    Dette fører også til en bedre dynamikk i selskapet – som igjen fører til at selskapet holder seg oppdatert – for eksempel innen IT, automatisering og robotisering.


    Ut i fra en visjon og en strategi finner man frem til måltall og key performance indicators (KPI’er), disse skal føre til at man holder fokus på de viktigste driverne i et selskap/konsern og at de blir endret/forbedret.

    Det er viktig at man lager seg «langsiktige» og kortsiktige mål.
    Langsiktige mål bør ikke være lengre enn 1 år – 3 år, som følge av at markedene endrer seg langt raskere enn før.
    Man bør ikke legge for mye arbeid og tid (for detaljert) ned i langsiktige mål.
    Det må være en klar sammenheng mellom de kortsiktige og de langsiktige målene.

    Måltallene gjør at man holder fokus på de viktigste driverne (KPI’ene) og at disse blir forbedret.

    KPI’ene går mer på detaljnivå enn måltallene, KPI’ene understøtter måltallene.


    Resultatoppfølging

    Effektiv og målrettet resultatoppfølging kan kun skje ved at ledelsen og styret følger opp og er oppdatert på tilstanden i selskapet. Tar man ikke pulsen på selskapet/prosjektene gjennom ulike måltall – har man heller ikke kontroll på virksomheten.

    Hvordan skal man da gjøre de endringer som er nødvendig:

    1. Oppfølging av måltall for Ansatte, Kunder, Effektivitet og Økonomi, gjøres gjennom et innarbeidet og effektivt system som oppdateres månedlig.
    2. Profesjonelle organisasjoner oppdaterer salg ukentlig, noen sågar daglig (dette avhenger av bransje)
    3. Måltallene må selvfølgelig tilpasses organisasjonens størrelse og kapasitet, men hyppighet, viktighet og kvalitet på måltallene er viktig uansett virksomhet.

    Tilgjengelighet av måltall. For å få tak i måltallene på en enkel måte, må det lages effektive rutiner og systemer – dette sparer man i noen sammenhenger flere årsverk på.
    Det er mye som kan automatiseres ved enkle grep. Vizir har tilgang på konsulenter som kan gjøre denne typen arbeid. Dette kan eksempelvis settes opp via intranettet.


    Prosjektoppfølging

    Prosjektoppfølging følger de samme prinsippene som under resultatoppfølging, men på et mer detaljert nivå. Her er det viktig å få frem de måltallene for prosjektprosessen som er kritisk for å fange opp negative avvik , men også positive avvik slik at man forstår hvorfor og hvordan disse oppstår, slik at man kan korrigere.